Loading...
1395/09/01 یک مقام برزیلی از تصمیم ایران برای خرید ۵۰ هواپیما و ۱۰۰هزار تاکسی گازسوز از این کشور خبر داد. به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،‌ یک مشاور رئیس جمهوری برزیل گفت ایران علاقمند به خرید 50 هواپیما از این کشور است و ایران احتمال دارد برای خرید 100هزار تاکسی گازسوز از این کشور سفارش دهد. بر اساس این گزارش مذاکرات برای خرید هواپیماهای امبرائر توسط ایران به‌همراه خرید مجموعه‌ای از تاکسی‌ها، اتوبوس‌ها و کامیون‌ها در ماه اکتبر آغاز شده است. در آن زمان وزیر تجارت برزیل به ایران سفر کرده بود. وزر تجارت برزیل اخیراً اعلام کرد کشورش حاضر است در قبال فروش کالا به ایران یورو و سایر ارزهای غیردلاری را دریافت کند. با وجود لغو تحریم‌ها علیه ایران روابط بانکی این کشور با خارج هنوز عادی نشده است و بانک‌های خارجی از انتقال ارز به ایران به‌ویژه دلار خودداری می‌کنند. با توجه به ممنوعیت مبادلات دلاری بانک‌های خارجی با ایران که از طریق سیستم بانکی آمریکا انجام شده باشد دولت ایران مجبور است روابط تجاری خود را بر پایه ارزهای دیگر قرار دهد. خریدهای انبوه ایران در بازار هواپیما تعجب فعالان این بازار و انتقادهای گسترده داخلی را برانگیخته است. ایران تاکنون 118 هواپیما از شرکت ایرباس خریداری کرده و 40 فروند هواپیما نیز از شرکت ای‌تی‌آر ایتالیا ــ فرانسه خرید کرده است، این در حالی است که مذاکراتی نیز با شرکت‌های بوئینگ آمریکا و امبرائر برزیل در این زمینه جریان دارد. بر اساس این گزارش حمل و نقل هوایی در سبد هزینه‌های خانوار ایرانی‌ها جزو هزینه‌های لوکس محسوب می‌شود و تنها 2 درصد از جمعیت کشور را در بر می‌گیرد. به‌عقیده تحلیلگران دولت ایران به‌جای تمرکز بر توسعه حمل و نقل هوایی باید دلارهای آزادشده را صرف توسعه حوزه‌های حمل و نقل ارزان‌تر مثل ریل و جاده کند. شرکت امبرائر مذاکرات این شرکت برای فروش هواپیما به ایران را تأیید کرده است.
1395/08/27 مقامات شرکت هواپیماسازی میتسوبیشی ژاپن در حال مذاکره با ایرلاین های ایرانی جهت فروش ۸۰ فروند هواپیمای ۷۰ نفره منطقه ای به این کشور هستند. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری نیکی، شرکت هواپیماسازی میتسوبیشی ژاپن در حال مذاکره با ایران برای فروش هواپیماهای مسافربری منطقه ای تحت توسعه خود به این کشور است. واحد صنایع سنگین میتسوبیشی بررسی بازار ایران را از سپتامبر سال گذشته، یعنی 4 ماه قبل از لغو تحریم های آمریکا آغاز کرده است. این شرکت ژاپنی با شرکت های ایران ایر و آسمان ایرلاین و همچنین مقامات هوایپمایی کشوری ایران در ارتباط است. شرکت میتسوبیشی و شرکت های هوانوردی ایرانی در جریان نمایشگاه هوایی فارنبورگ، که از روز دوشنبه در حومه لندن آغاز شده، درباره سفارشات خرید هواپیما مذاکراتی را انجام داده اند. ایران ایر در حال بررسی خرید 80 فروند هواپیمای 70 نفره منطقه ای از شرکت میتسو بیشی است تا از آنها در مسیرهای داخلی استفاده نماید. مدیران هر دو طرف همچنین ماه گذشته در جریان کنفرانس اتحادیه بین المللی حمل و نقل هوایی در دوبلین با یکدیگر رایزنی کردند. شرکت میتسوبیسی در این مذاکرات از همکاری دولت ژاپن نیز بهره می گیرد و قصد دارد در صورت نهایی شدن قرارداد فروش به ایران از تامین مالی تحت حمایت دولت ژاپن استفاده نماید. از آنجایی که میتسوبیشی در حال توسعه اولین مدل هواپیماهای 90 نفره خود است، بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، این شرکت هواپیماهای 70 نفره خود را در زودترین زمان ممکن در سال 2019 تحویل خواهد داد. شرکت های رقیب نظیر امبرائر برزیل و بمباردیر کانادا نیز در حال بازاریابی برای هواپیماهای خود در ایران هستند. شرکت ایرباس اوایل امسال قراردادی را برای فروش 118 فروند هواپیما به ایران منعقد کرد. شرکت بوئینگ نیز اواخر ماه گذشته اعلام کرد که قراردادی را با ایران به امضا رسانده است.
1395/08/25براساس آمارهای سازمان هواپیمایی کشور در آذر ماه شرکت هواپیمایی ماهان با 13 درصد از سهم پروازهای داخلی بیشترین پروازهای به موقع و کمترین میزان تاخیر را داشته است. آمار سازمان هواپیمایی کشوری حاکی از آن است که در آذر ماه امسال 4 هزار 612 پرواز توسط 13 شرکت هواپیمایی داخلی صورت می گیرد که از این تعداد 2 هزار و 214 پرواز که بیش از 48 درصد از این تعداد با تاخیر همراه بوده است. براساس این گزارش شرکت هواپیمایی ماهان 548 پرواز داشته که 391 پرواز(4/71 درصد) به موقع بوده و 157 پرواز(6/28 درصد) با تاخیر انجام شده است. گفتنی است هواپیمایی ماهان با انجام حدود 13 درصد از کل پروازهای داخلی کشور، با فاصله قابل توجه نسبت به سایر شرکت ها 16 درصد پروازهای به موقع داخلی کشور را انجام داده و درپروازهای با تاخیر آذرماه تنها 7 درصد سهم ماهان بوده است. لازم به ذکر است که درسال 2015 کل تاخیرهای بیش از 15 دقیقه هواپیمایی ماهان بیش از 30 درصد کاهش داشته و میانگین کل تاخیرها به 9 دقیقه کاسته شده است.منبع خبری سایت رسمی ماهان ایر
1395/08/25هواپیمایی ماهان درادامه راهبرد خود در زمینه افزایش مسیرهای پروازی به نقاط مختلف اروپا، پرواز مستقیم به فرانسه را آغاز کرد. دوشنبه 31 خرداد ماه 1395 برابر با 20 ژوئن 2016 اولین پرواز تهران- پاریس هواپیمایی ماهان در ساعت 7:15 صبح فرودگاه امام خمینی (ره) را به مقصد پاریس ترک کرد و در ساعت 10 به وقت محلی در فرودگاه شارل دوگل به زمین نشست. شایان ذکر است هواپیمایی ماهان سه پرواز در روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه به پاریس خواهد داشت.منبع خبری سایت رسمی ماهان ایر
1395/08/25در بعضی کشورها از مسافرینی که از نقاط معینی از دنیا وارد می‌شوند کارت مخصوص بهداشت و واکسیناسیون مطالبه می‌شود. قبل از تهیه مقدمات سفر و خرید بلیت بهتر است از مقررات کشور مقصد خود در این مورد مطلع شوید . مقررات یاد شده درباره دام ها، حیوانات زنده و گیاهان نیز مصداق دارد. در صورتی‌که به هنگام مسافرت حیوان زنده و یا گل و گیاهی همراه شما باشد، کسب این اطلاعات بسیار ضروری و سودمند خواهد بود. قسمت بهداشت و قرنطینه در فرودگاه : بیماران: مسافران بیماری که مشمول یکی از گروه‌های زیر می‌گردند، باید قبل از خرید بلیت فرم پزشکی خود را پس از تکمیل و تایید پزشک معالج به تایید پزشکی شرکت هواپیمایی مربوطه برسانند. بیماری های خونی بیماری های قلبی و عروق بیماران مبتلا به سکته قلبی تحت درمان بیماران تحت درمان بعد از عمل جراحی هر نوع شکستگی استخوان بیماری‌های ریوی از قبیل آسم(تنگی نفس) و غیره بیماری‌های عفونی مانند (سینوزیت حاد) و یا واگیردار (سرخک و غیره) بیماری‌های اعصاب (مانند صرع) بیماری‌های مغزی و پاراپلژی سوختگی و عفونت ناشی از آنبیمارانی که به تشخیص پزشک معالج احتیاج به اکسیژن مصنوعی و همراه (پرستار و پزشک) داشته باشند. خانم های باردار: مسافرت‌های کوتاه مدت و داخلی برای خانم‌های باردار تا 32 هفتگی به شرط ارایه گواهی پزشک و تعیین تاریخ تقریبی وضع حمل مجاز می‌باشد. در مسافرت‌های طولانی و بین‌المللی گواهی پزشک مربوط ، مبنی بر بدون اشکال بودن پرواز زنان باردار باید قبلاً به تایید قسمت پزشکی شرکت هواپیمایی مربوطه برسد.منبع خبری سایت رسمی فرودگاه مهرآباد
1395/08/25طبق مقررات بین المللی هر مسافر می تواند مجاناً حداکثر تا 30 کیلوگرم بار حمل نماید. برای بار اضافه مسافر باید با توجه به وزن بار و فاصله تا مقصد خود مبلغی بپردازد. توشه همراه برای مسافرین آمریکا به صورت بسته ای محاسبه می گردد. در این مسیر ها بار همراه مجاز برای هر مسافر 2 بسته است به شرط آن که مسافر دارای بلیت تائید شده برای مقصد نهائی خود در یکی از کشورهای آمریکا یا کانادا حداکثر 24 ساعت یعد از ورود در نقطه میانی باشد که در ایم صورت بسته های وی برای مقصد نهائی پذیرش خواهد شد. حداکثر وزن حمل بار رایگان در پروازهای داخلی برای هر مسافر 20 کیلوگرم می باشد . در صورتی که بخواهید از تسهیلات مخصوص و نرخ های ارزان استفاده کنید باید اضافه بار خود را به صورت غیر همراه (بارنامه ای ) بفرستید، در غیر این صورت نرخ اضافه بار شما به صورت همراه مساوی 1% نرخ بلیت درجه یک همان مسیر در ازای هر یک کیلوگرم بار خواهد بود. لطفاً توجه داشته باشید که اضافه بار خود را درمبدأ اعلام نمایید چون در صورت مفقود شدن احتمالی بار و جامه دان، پرداخت خسارت فقط براساس وزن قید شده در بلیت محاسبه خواهد شد. پس از توزین بار و جامه دان ها دقت نمایید که برچسب های شماره دار بر روی آنها الصاق و رسید آن تحویل شما گردد. چنانچه بار اضافی شما بیش از حد معمول باشد برای استفاده از تخفیف غیر همراه لطفاً قبل از شروع مسافرت با قسمت بار شرکت های هواپیمایی تماس بگیرید . ساک دستی و دیگر بسته هایی را که با خود به داخل هواپیما می برید باید به اندازه کیف دستی بوده و از حد مجاز تجاوز ننماید . در زمان ارایه بلیت و بار به باجه پذیرش باید ساک یا کیف دستی مورد نظر را برای حمل به کابین به مسئول باجه جهت مشاهده تحویل دهید تا در صورت تأیید ، بر چسب مخصوص برروی بسته الصاق شود. اشیائی از نظیر چاقو، تیغ، قیچی، الکل و ... غیر قابل حمل در کیف دستی کابین است. چنانچه هر یک از وسائل فوق را همراه دارید، آن ها را در چمدان تحویلی به باجه پذیرش قرار دهید. حداکثر وزن مجاز کیف دستی برای حمل به کابین هواپیما، 4 کیلوگرم و حداکثر مجموع ابعاد آن 115 سانتی متر است. فهرست اشیاء مجاز همراه مسافر که در صورت لزوم می توان آنها را به داخل کابین حمل کرد در بلیت درج شده است. لطفاً به آنها توجه کنید . آنچه باید درباره اشیاء شکستنی بدانید : توجه داشته باشید حمل مایعات، اشیاء شکستنی، ترشیجات، مرباجات و هرگونه موادی که موجب آسیب رسانی به بسته های دیگر یا هواپیما شود به صورت بار همراه مجاز نیست و صرفاً وسایل شخصی مسافر به عنوان بار همراه قابل قبول است. وسایل فوق را جداگانه و در جعبه های محکم بسته بندی کنید تا از طریق قسمت بار و براساس مقررات با بسته بندی استاندارد ارسال شود. دقت کنید که بسته های تحویلی سالم باشند. در صورتیکه بسته شما در هنگام تحویل دارای پارگی یا شکستگی باشد، توسط مسئولین شرکت هواپیمایی برچسب خاصی برآن الصاق می شود که در زمان تحویل، مجاز به ادعای خسارت نباشید. توجه داشته باشید که اشیاء شکستنی یا ظروف حاوی مایعات را درون جامه دان های خود قرار ندهید. اوراق بهادر، اشیاء قیمتی، زیورآلات و ... را در جامه دان های خود قرار ندهید . در مقصد به یاد داشته باشید : هنگام دریافت وسایل و اثایه خود، جامه دان ها و وسایل دیگران را به اشتباه برندارید. گاهی تشابه ظاهری جامه دان ها باعث اشتباه و سرگردانی می شود. به منظور جلوگیری از بروز اشتباه، شماره رسید جامه دان ها را که بر روی بلیت شما الصاق شده با شماره برچسب های الصاقی روی چمدان مطابقت دهید. چنانچه با نقصان وزن، خسارت دیدگی یا مفقود شدن جامه دان های خود مواجه شدید، قبل از خروج از سالن، مسئولین در واحد امور جامه دان شرکت هواپیمایی مربوطه یا کارکنان شرکت طرف قرارداد را در جریان امر قرار دهید تا اقدامات لازم برای پیگیری بعدی انجام شود. در صورت عدم مشاهده بسته خود در سالن ورودی فرودگاه مقصد، قبل از خروج از سالن مراتب را به واحد امور جامه دان شرکت هواپیمایی مربوطه اطلاع دهید تا اقدامات لازم برای جست و جو و پیگیری جامه دان یا بسته شما به عمل آید. در صورت مفقود شدن اموال فوق هیچگونه مسئولیتی نمی پذیرد .منبع خبر سایت رسمی فرودگاه مهرآباد
1395/08/25چنانچه به صورت خانوادگی یا گروهی مسافرت می‌کنید و مایلید در کنار دیگر هم‌‌سفران خود باشید پیش از وقت تعیین شده در فرودگاه حضور داشته باشید تا کارکنان بتوانند امکانات بیشتری در اختیارشما قرار دهند. حتی المقدور در طول پرواز کمربندهای ایمنی خود را بسته نگهدارید . هنگام فرود تا توقف کامل هواپیما و باز شدن درها، صندلی خود را ترک نکنید، چون ممکن است در اثر ترمز ناگهانی تعادل خود را از دست بدهید. در موقع ترک هواپیما توجه داشته باشید چیزی ازوسایل شخصی خود را جا نگذارید. در صورت جا گذاشتن بلافاصله مسئولان شرکت هواپیمایی مربوطه در قسمت اشیا گمشده و پیدا شده مستقر در فرودگاه را در جریان امر قرار دهید. در بعضی از پروازهای بین‌المللی قبل از فرود در مقصد کارت‌هایی در اختیار شما قرار می‌گیرد که به‌منظور ایجاد سهولت در انجام تشریفات گمرکی و گذرنامه باید اطلاعات درخواست شده را درکارت قید نمایید . کارت مایه کوبی بین‌المللی و گذرنامه خود را همواره همراه داشته باشید . توصیه می‌گردد چند قطعه عکس پرسنلی اضافی و فتوکپی پاسپورت و اوراق دیگر را در محل دیگری حمل نمایید تا در صورت مفقود شدن پاسپورت با ارایه آنها به نزدیکترین کنسولگری یا سفارتخانه جمهوری اسلامی ایران کارت عبور موقت دریافت نمایید. همچنین شماره، تاریخ صدور بلیت‌های مسافری خود را نیز جدا یادداشت کنید تا در صورت مفقود شدن بتوانید بلافاصله موضوع را پیگیری نمایید. چنانچه در ایستگاه‌های بین‌راه از هواپیما پیاده می‌شوید جهت ادامه مسافرت در زمان تعیین شده به هواپیما مراجعت کنید. در پروازهای بین‌المللی چنانچه قصد دارید بیش از سه روز در مقصد بمانید، جای بازگشت خود را که از مبدا نگهداری نموده‌اید، از طریق دفتر شرکت هواپیمایی مربوطه درمحل مجدداً تائید فرمایید. عدم تایید مجدد باعث ابطال جای ذخیره شده خواهد شد.
1395/08/25تعیین شماره صندلی در داخل هواپیما در کلیه دفاتر فروش شرکت های هواپیمایی و نیز به هنگام مراجعه به گیشه شرکت های هواپیمایی در فرودگاه جهت کنترل انجام می گیرد. بلیت خود را جهت تعیین شماره صندلی و دریافت کارت سوار شدن به هواپیما ، به مسئولین تحویل دهید و پس از آن در حفاظت از کارت سوار شدن به هواپیما و بلیت خود دقت فرمایید . لطفاً در داخل هواپیما در صندلی تعیین شده بنشینید . در کلیه پروازهای داخلی و بین المللی کشیدن سیگار ممنوع است . زمان خاتمه پذیرش مسافر در پروازهای خارجی 45 دقیقه قبل از پرواز و در پروازهای داخلی 20دقیقه قبل از پرواز است. بنابراین توصیه می کنیم در پروازهای بین المللی حداقل 3 ساعت و در پروازهای داخلی یک ساعت قبل از پرواز به فرودگاه مراجعه نمایید. پس از اتمام امور مربوط به کنترل بلیت و دریافت کارت سوار شدن به هواپیما، برای ورود به سالن انتظار، بلیت و کارت سوار شدن خود را همراه گذرنامه (در پروازهای بین‌المللی) و شناسنامه یا کارت شناسایی (در پروازهای داخلی در صورت درخواست) به مأمورین کنترل ارایه دهید. بازرسی نهایی، به منظور حفظ ایمنی پروازها انجام می‌شود.در آخرین مرحله تشریفات فرودگاهی و قبل از ورود به سالن انتظار، قسمت بازرسی نهایی قراردارد . به منظور حفظ ایمنی پرواز کلیه لوازم همراه شما در این قسمت بازرسی می‌شود. پس از آن وارد سالن انتظار خواهید شد که در این مرحله با اعلام شماره پرواز و مقصد از طریق بلندگوها برای سوارشدن به هواپیما راهنمایی خواهید شد. در آخرین مرحله و هنگام خروج از درب‌های خروجی برای سوارشدن به هواپیما، مسوولین شرکت هواپیمایی از قسمت خدمات فرودگاهی با کنترل مجدد مدارک پروازی شما (ویزا و گذرنامه) بخشی از کارت سوار شدن به هواپیما را از آن جدا کرده و بخشی از آن را نیز در اختیار شما قرار می‌دهند که بر اساس آن مهمانداران پرواز در داخل هواپیما شما را جهت استقرار در صندلی خود راهنمایی خواهند نمود. به امید انجام پروازی راحت و ایمن برای شما
1395/08/25‏گرچه اولین پرواز بشر با هواپیما در سال 1903 توسط برادران رایت انجام شد اما ده سال طول کشید تا خلبانی لهستانی اولین هواپیما را بر فراز آسمان ایران به پرواز درآورد. به گزارش ایلنا به نقل از «فرادید»، "ویلبر" و "اورویل رایت" دو مخترعی بودند که در 17 دسامبر 1903 توانستند با موفقیت اولین هواپیما را به پرواز درآورند اما ده سال طول کشید تا در ششم صفر 1332 مصادف با 14 دی ماه 1292 و 4 ژانویه 1914 در زمان احمدشاه قاجار اولین هواپیما در آسمان ایران به پرواز درآید. "کوزمینسکی" خلبان لهستانی اصل این هواپیما، قطعات مجزای یک هواپیمای "بلریو11" را از روسیه و از طریق بندر انزلی بوسیله اتومبیل به تهران آورد و پس از سرهم کردن آن اولین پرواز را بر فراز تهران به انجام رساند. با این حال اولین پپرواز هواپیما بدون حاشیه هم نبود چرا که نبود مکان مناسب برای فرود باعث شد خلبان به اجبار در میدان مشق فرود بیاید. در تاریخچه پست و تلگراف و تلفن ایران، در شرح ایجاد خطوط پستی هوایی به ورود اولین هواپیما به ایران اشاره شده است. بنا به این روایت در ماه صفر سال ۱۳۳۲ هجری قمری طیاره ای در آسمان تهران نمودار شده و در میدان مشق فرود می آید و فردای آن روز احمدشاه با جماعتی از درباریان و خدمتگزاران دستگاه کشوری و لشگری از آن دیدن کرده و در کنار آن عکسی به یادگار می‌گیرند. روزنامه ارشاد از مطبوعات مشهور زمان قاجار هم در گزارشی از اولین پرواز هواپیما بر فراز ایران در همین تاریخ خبر می‌دهد و اضافه می کند که خلبان این هواپیما پیش از این در چند کشور دیگر نیز پروازهای نمایشی انجام داده و از مردم پول گرفته است؛ خلبان لهستانی در تهران هم بلیط فروخته و پس از مختصر گردشی بر فراز تهران به سمت البرز رفته است. بنا به این گزارش چند روز بعد قطعات متلاشی شده هواپیما روی چهارچرخه ای اسبی در کنار خیابان علاءالدوله (فردوسی) به سمت میدان توپخانه حمل می‌شده است.
1395/08/24شیراز-دبیرکل انجمن متخصصین الکترونیک هواپیمایی ایران گفت: هفته گذشته ایران توانست به عضویت فدراسیون بین المللی انجمن های الکترونیک ایمنی ترافیک هوایی در بیاید. به گزارش خبرنگار مهر، علی باقریان ظهر چهارشنبه در همایش روز جهانی الکترونیک هواپیمایی در شیراز گفت: بعد از تحولات جهانی و مذاکرات ایران با ۱+۵ به درستی صنعت هوانوردی ما هدف اصلی قرار گرفت و امیدواریم راه برای این امر هموارتر شود. وی افزود: در زمان تحریمها نمیتوانستیم به عضویت جامعه جهانی در بیاییم و از منافع آن محروم بودیم. باقریان منافع حضور در فدراسیون« IFATSEA »را اینگونه بیان کرد: این فدراسیون به عنوان مشاور در ایکائو کرسی دارد و میتواند بستر توسعه صنعت هوایی کشور را فراهم آورد. وی توضیح داد:۶۰کشور در این مجمع عضو هستند، این دوره تقاضای ما برای ورود به این مجمع بررسی و به ورود ایران جمع اعضای این فدراسیون رای دادند. وی افزود: در منطقه ما فقط امارات و در آسیا کشورهایی مثل پاکستان وهند عضو این فدراسیون هستند. دبیرکل انجمن متخصصین الکترونیک هواپیمایی ایران تاکید کرد: امنیت کشور ما برای این فدراسیون خیلی مهم بود و این آغاز راهی برای اتصال صنعت هوایی کشور به صنعت جهان است. وی خبر داد: مرکز دوم کنترل قرار است در شیراز راه اندازی شود. وی بیان کرد: صنعت هوانوری مسیر توسعه هر کشوری است و کشورها برای باز کردن مسیر توسعه شان اول صنعت هوایی را بهبود می دهند. وی توضیح داد: در دهه های قبل ازپیروزی انقلاب صنعت هوانوردی ایران یکی از قدرتهای اول جهان بشمار می رفت و ایرلاینهای ما در ردیف برترینهای دنیا قرار داشتند و در جنگ تحمیلی نیز نیروهای هوایی با رشادت از انقلاب دفاع کردند. وی افزود: خوشبختانه زیربنای صنعت هوایی در کشور فراهم است و تحریمها هرچند اثراتی از خود بجا گذاشته ولی نتوانستند این صنعت را زمین گیر کنند.
آدرس : کرج ، خیابان شهید بهشتی ، ابتدای فروغی ، کوچه سلیمی ، جنب هتل ، مرمر سیر
(026) تلفن: 6 - 35 18 24 32
طراحی و توسعه توسط گروه ندای فناوری